måndag 5 februari 2018

Seminarium om "Ett gott värdskap"




















Idag hade jag förmånen att, tillsammans med drygt hundra personer från näringslivet, handeln och kommunen, vara med på ett intressant seminarium med c/o Markaryd som arrangör om det goda värdskapet. I mitt lilla anförande i inledningen konstaterade jag att det varje år kommer över 150 000 besökare till Markaryds kommun. Självklart vill vi bli bättre på att ta tillvara den potentialen!

Skillnaden mellan att få en gäst nöjd eller mycket nöjd kan vara ett gott värdskap. Föreläsare var Madelene Larneby som har sin bakgrund på Visit Sweden men även arbetat flera år i Tyskland med marknadsföring och besöksnäring.

Madelene konstaterade att Markaryd har ett bra utgångsläge med många utländska besökare och flest andel utländska fritidshusägare i länet.

Men värdskap handlar inte bara om att få besökare som kommer utifrån att vilja komma tillbaka och stanna längre. Det är minst lika viktigt att de som bor i kommunen väljer att semestra och upptäcka vad som finns på hemmaplan, helt enkelt att ”hemestra”.

Det positiva med att hemestra kan jag själv gå i god för. För ett par år sedan prövade jag detta i större utsträckning och skrev en rad blogginlägg om den fantastiska kommun Markaryd faktiskt är. Så att hemestra och stå för ett gott värdskap och bemötande kan jag bara rekommendera.

Det här seminariet kommer att följas av fler i den satsning som vi nu gör tillsammans på handel och besöksnäring i Markaryds kommun.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar