söndag 1 maj 2016

Satsningar på tågtrafik klubbade i Halland






















Äntligen! I onsdags klubbades äntligen Region Hallands trafikförsörjningsprogram som anger vad regionen ska satsa på under de kommande åren vad gäller tåg och buss. Fler turer mellan Halmstad och Nässjö, tågtrafik på Markarydsbanan med möjliga stopp i Knäred och Veinge och kortare restid på Västkust- och Viskadalsbanan. Allt fanns med i den plan som hallandspolitikerna klubbade enhälligt. 

Så långt låter allt bra, men jag kommer inte att vara nöjd förrän jag ser pågatågen rulla mot Halmstad. Samtidigt som centerpolitikern Erling Cronqvist från Knäred talar om vunna segrar efter sitt hårda arbete, konstaterar samma politiker att det bara är med ord som man lovat att finansiera de efterlängtade perrongerna i Knäred och Veinge. Några pengar har man inte budgeterat för ändamålet. 

Mer glädjande då att läsa vad oppositionsrådet Kjell Henriksson (S) tycker då han konstaterar att han utgår från att detta ska vara budgeterat redan 2017/2018. Henriksson vill också få igång trafiken så fort som möjligt, redan nästa år.

Den stora framgången ligger i att regionpolitikerna i Halland äntligen beslutat att trafikera Markarydsbanan med regionaltåg. Det beslutet har man konsekvent skjutit framför sig i alla diskussioner jag haft med politiker i Halland alltsedan jag blev kommunstyrelsens ordförande 2003.

Onsdagens beslut är således bara ett delmål på vägen. Nu gäller det att kraftsamla för att stötta Kjell Henriksson och alla andra framsynta politiker som vill få igång tågtrafiken så snabbt som möjligt. Varje månad som inte banan mellan Markaryd och Halmstad trafikeras med persontåg är en förlorad månad. I slutet av maj träffar jag mina KSO-kollegor från Hässleholm, Laholm och Halmstad för att diskutera nästa steg mot slutmålet. Lita på att jag ser fram emot det mötet, för nu går vi in i slutfasen av denna långbänk. 

Länkar:
Satsningar på tågtrafik klubbades
Politisk glädje över regionens tågbeslut

2 kommentarer:

  1. Du kan vara lugn Bengt, vi i Femklövern ska se till att perrongerna blir finansierade.
    Erling Cronqvist (C)
    Laholms kommun

    SvaraRadera
  2. Riktigt lugn blir jag när jag ser att arbetet är igång och att pågatågen rullar också mellan Markaryd och Halmstad. De år jag jobbat för tågtrafiken mot Halland har präglats av mycket ord, men lite handling. Det beslut som nu fattats är bra och viktiga, men det får ett värde först när det börjar verkställas. Då ska jag vara lugn, men till dess fortsätter jag att argumentera och trycka på :-)

    SvaraRadera