Idag var det äntligen dags för Sverigeförhandlingen att
presentera sitt förslag till bansträckningar och stationsorter för den framtida
höghastighetsjärnväg som ska binda ihop Stockholm med Malmö och Göteborg. Vi var
ganska många region- och kommunföreträdare som hade samlats i anrika
Oscarsteatern i Stockholm för att lyssna till utredarnas presentation. Störst
intresse knöts ganska självklart till vilken av de två bansträckningarna genom
Småland som man valt ut för att förhandla vidare kring.
Strax efter halv elva släppte så utredaren HG Wessberg
beskedet att man valt Raka spåret, dvs det västliga alternativet från Jönköping
till Hässleholm, men med endast en station utmed denna sträckning – nämligen
Värnamo. Ett ganska väntat besked, speciellt om man läst det delbetänkande som
utredarna presenterade den 12 januari och där detta kunde läsas in mellan
raderna.
Utredarna drar samma slutsats som vi gjort inom
kommungruppen ”Raka spåret”. Den västliga sträckningen har visat sig vara ”den
rakaste och därmed snabbaste, minst kostsamma och den som genererar mest nyttor
för hela höghastighetsjärnvägssystemet”, för att citera utredarna.
Region Kronoberg blir helt klart förlorare i förslaget.
Såväl Ljungby, Älmhult som Växjö hade räknat med åtminstone någon station
beroende på sträckningen genom Kronoberg, men så blir det alltså inte. Kanske
har detta att göra med en oförmåga att lyckas med en politisk samling i
regionen, vilket gjort att Region Kronoberg, till skillnad från andra regioner
utmed de aktuella sträckningarna, förhållit sig neutrala och passiva och enbart
betraktat den pågående kampen mellan öst och väst i Kronoberg.
Den kommun som nu drog det längsta strået i Kronoberg
blev däremot Markaryd. Redan tidigt i processen hade vi en tät och nära
diskussion med näringslivet och vi kunde samfällt konstatera att en station i
Markaryd inte var ett rimligt ställningstagande, särskilt inte sedan kommunerna
i Skåne gjort upp och enat sig kring sträckningen Hässleholm – Malmö. Samtidigt kan man konstatera att utfallet för Markaryd hade blivit detsamma med en mer östlig dragning. Så för oss innebar dagens förslag egentligen ingen skillnad.
Genom närheten till Hässleholm kommer Markaryds kommun
att nå höghastighetsbanan inom en högst rimlig tid. Idag tar det 26 minuter med
pågatåget, men i en framtid – där såväl bana som fordon optimeras – kan nog den
tiden kortas till runt 15 minuter, vilket är ungefär lika snabbt som att åka
mellan Slussen och Centralen i Stockholm under rusningstid.
Med dagens besked blir Markarydsbanan än mer strategisk
och kommer att få ännu större betydelse genom kopplingen mot Halmstad och
Laholm. Arbetet med att utöka trafiken kommer nu att intensifieras ytterligare
med hjälp av Sverigeförhandlingens utredning och förslag.
Markaryd kommun kan därför känna sig som vinnare med
dagens besked. Visserligen är sista ordet långt ifrån sagt och inga beslut
fattade, med detta är helt klart ett positivt besked för kommunen. Med den här
dragningen kommer vi sannolikt inte heller att märka av några större olägenheter
av den barriär en sådan här järnväg skapar, eftersom den med största
sannolikhet kommer att dras långt österut eller till och med i Älmhults kommun.
För Region Kronoberg som helhet är däremot beskedet
negativt. Av detta kanske man kan lära sig av hur andra hanterat oenigheten
inom sin respektive region. Men det kräver ett större mått av helhetsperspektiv
och politiskt ledarskap än vad vi mäktat med i Region Kronoberg under den här
planeringsprocessen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar