tisdag 23 februari 2016

Pågatåg till Halland kan bli verklighet

























SVT Halland rapporterar idag att det tycks som om Region Halland i sin trafikförsörjningsplan kommer att föreslå pågatågstrafik mellan Halmstad och Hässleholm med stationer i Knäred och Veinge. Nyheten bekräftas av Dag Hultefors (M), ordförande i tillväxtutskottet i Region Halland.

Beskedet är oerhört glädjande och det är bara att hoppas att politikerna i Region Halland beslutar enligt förslaget då det kommer upp för beslut i regionfullmäktige i april.

Beskedet är också väldigt logiskt. Redan när vi år 2010 tecknade avtal om pågatågstrafik mellan Hässleholm och Markaryd fanns en förlängning av trafiken med i bilden. Det var bland annat därför som Markaryds kommun och Region Kronoberg/EU finansierade hela kostnaden för den västra perrongen vid stationen i Markaryd. Slutkostnaden för den extra perrongen blev knappt 4,5 miljoner kronor och Markaryds kostnad för medfinansieringen så pass rimlig som knappt 500 000 kr.

Därför är jag något skeptisk till SVT:s uppgifter om att två perronger i Knäred och Veinge ska kosta mellan 75 och 90 miljoner kronor. Det kommer möjligen ett ytterligare mötesspår mellan Markaryd och Halmstad att kosta, men inte två nya perronger.

Det enda som krävs för att få trafiken att rulla är en beviljad ansökan om spårtid samt ett besked att Region Halland är beredd att finansiera de trafikkostnader som inte täcks av biljettintäkter. Det har Skåne och Kronoberg förklarat sig villiga att göra och det borde Halland göra ganska omgående. I så fall skulle pågatågen kunna trafikera banan till Halmstad varannan timme redan från december 2016.

Om sedan Laholm gör verklighet av sin ambition att finansiera perrongerna i Knäred och Veinge skulle man kunna göra uppehåll även där inom något år. 

Som offensiv KS-ordförande i Markaryd kan jag bara otåligt vänta på dessa, ganska självklara, beslut från politikerkollegorna i Halland. Nu har vi väntat länge nog - dags för avgång!

2 kommentarer:

  1. Det ser faktiskt ut som om det kommer att bli av. Både på Region Hallands websida http://www.regionhalland.se/sidhuvud/pressrum/pressmeddelanden-inbjudningar/kollektivtrafik-for-en-hallbar-utveckling-i-halland-2035/ och i Hallandsposten http://hallandsposten.se/nyheter/laholm/1.4757685--lika-stort-som-nar-jarnvagen-byggdes- står det om planerna.

    Jag håller med dig om att 75 - 90 miljoner låter mycket för perronger, men som jag läser allt ska det nog tolkas som totalsumma inklusive nytt mötesspår.

    Oavsett vad tycker jag som Hallänning och förespråkare av utbyggd kollektivtrafik att är det på tiden att Hallands politiker kommer till skott. Jag vill också passa på att säga att även om du och jag inte har samma färg blockpolitiskt så är jag imponerad av det visionära tänk du har visat länge i den här frågan. Väl värt en stor eloge.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det , Thomas! Det känns oerhört positivt att man i Region Halland äntligen börjar se potentialen med en bra infrastruktur och kollektivtrafik mellan södra Halland, sydvästra Kronoberg och norra Skåne. Det kommer att ha en stor betydelse för regionutvecklingen i de här delarna av våra län genom bättre arbetskraftsförsörjning, studie- och arbetspendling samt, inte att förakta, det fritidsresande som kommer att bli följden inte minst till Halmstad. Hoppas vi med gemensamma krafter ska kunna fortsätta trycka på så att detta också blir verklighet så snart som möjligt!

      Radera