fredag 28 november 2014

Grattis, Konecranes 20 &10 år!

 

Idag hade jag förmånen att få närvara då företaget Konecranes firande sitt kombinerade 20- och 10-årsjubileum i Markaryd. Det var 1994 som kommunens industribyggnadsbolag Mibab och dåvarande SMV träffade ett avtal om uthyrning och utbyggnad av lokalerna i Markaryd. De nya lokalerna togs i bruk 1995 och det var startpunkten för ett mycket gott samarbete som utvecklats och fortsatt under åren. Inledningsvis bedrev företaget sin verksamhet i en liten lokal på 2.700 kvm, en yta som mångdubblats under de här åren.

För tio år sedan (2004) blev SMV en del av det finska bolaget Konecranes, som fortsatte att utveckla företaget. År 2011 förvärvade bolaget fastigheten från kommunen, ett beslut som var av stor betydelse för båda parterna. Därefter har verksamheten fortsatt att expandera och Konecranes är idag ett starkt och välmående företag. 

Under våren 2015 kommer man att ha tillverkat 6 000 truckar av olika storlekar. Företaget, som idag har vuxit till ca 190 anställda, är idag representerat över hela världen. En stor anledning till detta är självklart en tillverkning av produkter av högsta klass utförd av yrkesskicklig personal!




















Vid lunchen deltog hela personalstyrkan och ett 60-tal inbjudna gäster från när och fjärran. I mitt tal lovordade jag det goda samarbetet som finns mellan företaget och kommunen samt den stora betydelse det innebär att ha företag som Konecranes i kommunen. Vidare framförde jag mina och kommunens gratulationer och önskade företaget lycka till i framtiden!

Det var också roligt att träffa hela skaran av gentlemän som var med och startade bolaget för 20 år sedan och ta del av de minnen som berättades om företagets första år. All heder till er som vågade er på denna satsning - idag fick vi se vad ert entreprenörskap kom att få betyda för Markaryds kommun! Jag önskar Konecranes, VD Lars Fredin och alla anställda lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar