måndag 15 juli 2013

Gräddhyllans lantcafé - ett riktigt smultronställe!



















En av de mest natursköna sträckningarna i Markaryds kommun går utmed Lagans norra strand, från Timsfors genom Tånneryd och Ryd fram till Råstorp. Lagans fördämning liknar här mest en stor insjö och det är inte så konstigt att här finns mängder av vackra små hus och gårdar med välskötta trädgårdar i ett underbart kulturlandskap. Väl framme i Ryd är det bara en nödvändighet att besöka Gräddhyllans lantcafé, vackert beläget på en sluttning intill landsvägen och med en bedårande utsikt över Lagan.


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Gräddhyllans lantcafé är ursprungligen en gammal gård från 1870-talet med ett naturskönt läge vid Lagan med utsikt över Tånnerydsdammen. Gården har varsamt restaurerats och byggts till. För fem år sedan, 2008, invigdes caféet och har sedan dess utvecklats till ett av de främsta besöksmålen i kommunen. Här njuter man av stillheten och miljön kombinerat med goda smaker.
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Gräddhyllan serverar flera sorters nymalt kaffe, hembakade kakor och bakverk, smörrebröd, pajer samt lättare luncher. I gårdsbutiken kan man köpa nymalet kaffe, te, hemlagad sylt, saft och chutney, handkavlat knäckebröd och kakor samt diverse inredningsartiklar.

Från och med i år finns även en festvåning, den s k Storstugan, där det finns möjlighet att boka för större sällskap. Nytt för i år är att man kan boka in och avnjuta sin söndagsmiddag i Storstugan. Det gjorde vi igår i samband med födelsedagfirande inom familjen och jag kan lova att ingen blev besviken.


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Gå gärna in på Gräddhyllans hemsida för att få mer information, eller ännu hellre, åk dit för ett besök! Det tar inte så lång tid att göra en avstickare från motorvägen (E4) eller väg 15 mellan Markaryd och Halmstad för att uppleva en fantastisk miljö och härlig fika. Jag lovar att du kommer att må gott av det!
 

1 kommentar:

  1. Jag och min fru är nyinflyttade och vi har redan hittat Gräddhyllan och fikat där ett par gånger. Jag sade att det är det bästa café jag varit på, inte ens i Malmö fanns något bättre (jag har bott där i 16 år). / Teuvo Broström

    SvaraRadera