fredag 26 april 2013

Jubel i Markaryd!

 
Så lyder rubriken över en helsida idag i Helsingörs Dagblad! Är du en glad man idag? frågade journalisten som ringde upp häromdagen. Vad är det vi har anledning att jubla över den här gången, funderade jag innan jag lite diplomatiskt svarade att jag är ganska glad för det mesta.
 
Det som föranledde frågan var ett beslut i det danska Folketinget som innebär att danskar med fritidshus i utlandet kommer att omfattas av ett skatteavdrag för arbetskostnader vid renovering och tillbyggnad av sina fastigheter. En dansk motsvarighet till vårt svenska ROT-avdrag alltså, som innebär att varje hushållsmedlem över 18 år får göra ett skatteavdrag med 15.000 kr för arbetskostnaderna vid renovering av sina fritidshus.
 
Detta är naturligtvis ett positivt besked till våra nästan 700 danskar som äger fritidshus i Markaryds kommun. Ett lika positivt besked är det till våra hantverkare som i stor utsträckning kommer att anlitas för att utföra de här jobben och för handeln som säkert kommer att öka sin omsättning.
 
Om det sedan blir som journalisten uttrycker det, att i år kommer alla danska fritidshusägare till Markaryd med "masser af danske skattekroner på lommen", vet jag inte, men om skulle det vara så, har jag definitivt inte något emot det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar