Kommunstyrelsens arbetsutskott beslutade igår att
godkänna förfrågningsunderlaget för Framtidens skola, Höjdenskolan etapp 2.
Entreprenadformen är en s k Utförandeentreprenad,
AB 04, där generalentreprenören har samordningsansvaret för entreprenaden.
Under hösten och vintern har den upphandlade konsulten, Grontmij, tillsammans
med en projekteringsgrupp tagit fram fullständiga handlingar för hela projektet
innefattande arkitektur, konstruktion, mark, el, styr- och
regleringsutrustning, ventilation och VVS.
Inledningsvis gick det ut en enkät till elever
och personal som berördes av den första etappen för att få in synpunkter på vad
som skulle kunna förbättras med erfarenhet av ett drygt år i den först nybyggda
skollokalen på Höjden.
I projekteringsgruppen har sedan personalen varit
väl representerad och, enligt uppgift, har de synpunkter som personalen fört
fram också beaktats i projekteringen. För att få ett bra slutresultat är det
viktigt att personalens erfarenheter tas tillvara. Fastighetsenheten och
utbildnings- och kulturförvaltningen har haft en nära samverkan under hela
projekteringen.
Upphandlingen omfattar nybyggnad av två
skolbyggnader med friliggande ekonomibyggnad innehållande sophus, vaktmästeri och
förrådsdel, samt utvändig skolmiljö med väg och angöring för Framtidens skola,
Höjdenskolan etapp 2, i Markaryd. Skolbyggnaderna utgör en BTA om vardera 1 060
m², totalt 2 120 m², plus ekonomibyggnaden om totalt 92 m².
Några förändringar har gjorts i förhållande till
det förslag som redovisades till kommunfullmäktige i maj 2012. På önskemål från
personalen byggs de två uterummen in i själva byggnaden. Vidare har den
planerade ekonomibyggnaden blivit något större för att möta verksamhetens
behov. Den yttre miljön har också ändrats något genom fler parkeringsplatser
samt olika lekredskap, cykelbanor mm för eleverna. Bedömningen är att dessa
förändringar ska rymmas inom det budgeterade anslaget.
I samband med nybyggnationen kommer kommunen
samtidigt att modernisera vissa delar av dagvattenhanteringen i området, men
detta ligger utanför projektet och inom VA-enhetens ansvar och budget.
Anbuden ska vara beställaren tillhanda senast
2013-03-11. Det mest ekonomiskt fördelaktiga anbudet kommer att antas med hänsyn
till pris (80 %) samt kvalitet, erfarenhet och kompetens (20 %).
Arbetet bedöms kunna påbörjas i slutet av mars
2013 och entreprenadarbetena skall vara slutförda senast 2014-06-30.
Om förutsättningarna i förfrågningsunderlaget kan
uppfyllas skulle det vara klart för inflyttning sommaren 2014.
Bilderna nedan är från invigningen av etapp 1 hösten 2011.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar