torsdag 11 oktober 2012

Studiebesök i Sävsjös trädgård



















Tillsammans med personal från parkavdelningen och tekniska kontoret gjorde jag idag ett studiebesök i Sävsjö för att få inspiration för vårt kommande arbete med attraktiva centrummiljöer. Min kollega Stefan Gustafsson (KD), kommunstyrelsens ordförande, och Sävsjös informationschef Ywonne Gill inledde dagen och berättade om vilken betydelse vackra parker och planteringar har då det gäller att skapa en attraktiv kommun för såväl boende som besökare.

Därefter var det dags för stadsträdgårdsmästare Stefan Lagerqvist att ta över och berätta om sin filosofi för att skapa vackra, inspirerande men också lättskötta miljöer. I stället för att plantera stora gräsytor som kräver mycket skötsel, har Stefan skapat planteringar med tätt planterade perenner, ofta varvat med vackra marktäckande växter. Arbetet med Sävsjös trädgård är idag känt över hela landet och har resulterat i ett flertal utmärkelser.

Jag hade förmånen att få lyssna till Stefan vid en träff med våra kristdemokratiska kommunstyrelseordförande för snart en månad sedan, vilket gjorde att jag omgående bokade in det här studiebesöket. Med tanke på det arbete vi just nu befinner oss i med Pågatågsprojektet och attraktivt centrum var det här helt rätt. Det var ett mycket inspirerande besök som jag tror vi kommer att få stor nytta av framöver.

Ett stort tack till Stefan & Stefan för en mycket givande dag, gott värdskap och trevlig gemenskap!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar