fredag 16 juli 2010

Kommunalrådet städar upp!

Ibland beter sig människor mycket märkligt. Ta det här med att skräpa ner. Så snart man befinner sig på allmän plats eller på rastplatser, i närheten av kiosker eller affärer, så tycks förnuftet vara som bortblåst och det verkar vara helt okej att slänga skräp och skita ner utan att man ens reflekterar över det. Är det lika skitigt hemma hos de här människorna, kan man undra?

Tidigare ikväll blev jag uppmärksammad på några av dessa nedskräpares gärningar. Runt turistbyrån i det vanligtvis så vackra Tovhult låg skräpet utslängt eller helt enkelt avpolletterat från förbipasserande trafikanter och besökare som kopplat bort den lilla IQ man förhoppningsvis är utrustad med.

Lika bra att göra något åt saken i stället för att gnälla, så jag tog helt sonika sonen med mig och städade upp. Kommunens image är viktig och ju längre man låter skräpet ligga kvar, desto mer skräp kommer det att locka till sig. Fem fulla säckar med skräp blev det till slut, men snyggt och rent!
.
Dessutom fick jag visa en tysk familj till det fantastiska Vandrarhemmet i Strömsnäsbruk för övernattning. Av min tröja förstod de att jag var från Markaryds kommun, men så här efteråt undrar jag vad de hade sagt om jag presenterat mig som kommunalråd (borgmästare)? De hade nog inte trott på mig :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar