fredag 23 januari 2009

Den som lämnar WO, vinner inte matchen!

Jag är ingen anhängare av Janne Josefssons debattprogram. Men ibland måste man kanske ändå gilla läget när tillfälle bjuds att få ta debatten i direktsändning och själv försöka sätta bilden av oss som kristdemokrater. Efter kvällens ”Debatt” får vi konfronteras med ännu en bild som andra målar upp - ett parti där ledningen lägger locket på.

Riksdagsgruppens ledare går i ett mail ut till hela riksdagsgruppen med uppmaningen att inte delta i kvällens debattprogram. Partisekreteraren uppmanar enskilda kristdemokrater att inte svara på frågor eller uttala sig i media. Debatten ska föras internt, heter det.

I stället för att ta möjligheten att i direktsändning förklara sin position och partifullmäktiges beslut, väljer partiledningen att lägga locket på. Därmed får fyra journalister fritt spelrum att kommentera och spekulera hur man uppfattar läget inom partiet. Gert Gelotte träffade i alla fall rätt med kommentaren att ”den som lämnar walk over, vinner inga matcher”.

4 kommentarer:

  1. Det bästa är väl i alla fall att partiet nu lovat att ta den här interna debatten. Jag gissar att alla medlemmar kommer bli välkomnade till en debatt under slutna former, kanske på internet kan jag tänka mig.

    Hoppas bara att det sker snart. Kanske du kan berätta på din blogg, Bengt, när och var debatten kommer bli?

    SvaraRadera
  2. Jag utgår från att presidiet har en strategi för hur detta ska gå till och att man presenterar den för partistyrelsen vid nästa sammanträde den 6 februari. Det kommer jag i alla fall att begära och ska försöka informera om detta efter bästa förmåga.

    SvaraRadera
  3. Kanske även dags för en ny partiledare. Jag föreslår Bengt Germundsson.

    SvaraRadera
  4. Jag känner mig hedrad! Jag tror emellertid, precis som du, att det viktigaste just nu är att få igång en strukturerad och konstruktiv intern debatt. Rubriken på vår valanalys var "Vägval 2010". Vi står nog inför det vägvalet nu.

    SvaraRadera